Над 620 учители от цялата страна преминаха есенните обучения на Националния център за безопасен интернет за умения на децата в мрежата

30.09.2024
Дигитални деца

“НЕ | Зависими в интернет – как да развиваме уменията на децата, за да са в безопасност в мрежата”. Това беше темата на семинари, в които през септември участваха повече от 620 директори, заместник-директори и училищни психолози. В безплатните обучения и уебинари на Националния център за безопасен интернет (safenet.bg) се включиха образователни експерти от цялата страна, включително от малки населени места.

Антоанета Василева – координатор на Националния център за безопасен интернет и Ралица Михайлова – психолог и обучител представиха готови разработени теми за провеждане на занятие за безопасен интернет в час. Материалите включват ясна методология за провеждането им, интерактивни игри, с които децата да упражнят наученото, но са създадени и по начин, който да позволява адаптация от самия преподавател.

Готовите уроци могат да бъдат изтеглени от образователната платформа iZZI на издателство “Клет България”. Модулите са по възрастови групи – за ученици от 5-ти до 7-ми клас и са съобразени с навиците и интересите на децата в съответната възраст, както и с конкретните най-чести онлайн опасности. Видеата за 7-12, 12-18 г., както и тези за родители могат да бъдат изтеглени от тук.

Центърът за безопасен интернет отправя покана към всички образователни експерти, независимо дали са участвали в настоящите или предходни обучения на safenet.bg, да изтеглят ресурсите и да проведат урок с децата за опасностите в интернет и какви техники учениците могат да прилагат за безрискова комуникация в гейминг платформи и социални мрежи. За класовете, които проведат урок, са предвидени предметни награди от партньорите в обученията – издателство “Клет България” и Yettel.

Ето акцентите в интерактивните уроци по възрастови групи

Какво споделяме в интернет – за ученици в 5 клас

Децата ще научат някои прости термини като “публичен профил”, “двуфакторно удостоверяване” и др., както и защо е важно да отделят повече време при създаване на профил в социална мрежа. Те трябва да обърнат внимание на няколко допълнителни настройки, които да ги предпазват от нежелана намеса от непознати в мрежата. Урокът включва упражнение в създаване на силна парола, как могат да докладват зловредно съдържание и поведение на друг потребител, а също и забавна игра, с която оценяват настройките на хипотетичен профил.

Тормоз в училище (2 модула) – за ученици в 6 клас

Дискусията и упражненията за шестокласниците е с фокус върху това какво е тормозът. Децата ще научат разликата между еднократно разногласие и повтарящо се злонамерено поведение с ясен дисбаланс в силите, независимо дали нещата се случват в жива среда или онлайн. Под формата на игри по отбори и с обсъждане на различни казуси децата ще се упражнят в разпознаване на тормоза и какво могат да направят. Ще разберат, че важни са всички участници – упражняващият насилие, жертвата, както и тези, които стават свиделети на тормоз. Учителите имат свобода в работата по казуси, за да адаптират историите към подходящи за конкретните деца ситуации и среда.

Непознатите в мрежата – за ученици в 7 клас

Този урок е адаптиран към характерното за младежите в седми клас. Това е трудна възраст и стресова година заради кандидатстването. Децата имат много профили, включително по няколко в една и съща мрежа, но видими за различни хора. Склонни са да наричат “приятели” хора, с които общуват само онлайн, но не познават на живо. Онлайн общуването им се случва едновременно в Twitch, TikTok, Discord, Instagram, Snapchat. Урокът за седмокласниците е за митовете в различните мрежи, като например безопасно ли е да качваме определени снимки в Snapchat макар те да остават там само временно, само за геймъри ли е Discord или там има и възрастни, които склоняват децата за контакт в други социални мрежи и още много. Под формата на игри и работа в групи децата ще могат да разговарят за реални и хипотетични казуси, да ги обсъдят и да изведат изводи кое е безопасно поведение и кое общуване представлява риск.

Напомняме на всички родители, учители, деца и младежи, че Горещата линия и Консултативната линия 124 123 на safenet.bg са на разположение за сигнали и съвет при онлайн проблем.

Докладването на вредно съдържание или зловреден профил винаги е важно, но трябва да се знае, че потребителските сигнали попадат в дълга опашка от чакащи такива към модераторите на мрежите. Центърът за безопасен интернет е оторизиран партньор на платформите и сигналите от safenet.bg, получени на двете линии, разполагат с “бърза писта” за разглеждането им.

Уроците от описаните по-горе обучения са достъпни в платформата iZZI, в която са налични и други уроци за безопасен интернет от предходните съвместни обучения на издателство “Клет България”, Националния център за безопасен интернет и Yettel. Адресът, от който могат да бъдат изтеглени е: https://bg.izzi.digital/#/

Всички учители, които до 15 ноември проведат уроците със своите класове, ще имат възможността да получат награди за своите ученици, осигурени от Yettel. Мобилният оператор е партньор в инициативата като част от дългосрочната си програма “Безопасен интернет и развитие на дигиталните умения”, която цели повишаване на осведомеността на подрастващите за онлайн опасностите и начините за справянето с тях.

Консорциумът от организации, които изпълняват дейностите на проекта „Дигитални деца“, се състои от Асоциация „Родители“, която е от създателите на Центъра през 2005 г, е основен координатор, Българската асоциация по семейно планиране и сексуално здраве (БАСП) и Национална мрежа за децата (НМД).

Финансирано от Европейския съюз и Британския съвет. Изразените възгледи и мнения са на автора(ите) и не отразяват непременно тези на Европейския съюз или Европейската изпълнителна агенция за здравеопазването и цифровизацията (HaDEA). Нито Европейският съюз, нито HaDEA, нито Британският съвет могат да носят отговорност за тях.