Втора група обучени обучители на връстници по теми, свързани с критичното мислене и онлайн безопасност
10-12 декември 2024 г., Плевен
Младежите генерираха невероятни идеи за кампании в училище и извън училище, най-смелата от които е да направят игра по дизайна на „escape room“ с темите на онлайн сигурност и безопасен интернет. Нямаме търпение да видим всички идеи реализирани!
В поредното ни обучение, проведено на 10-12 декември 2024 г. в Плевен с ученици от няколко гимназии в града, сред очакванията на участниците бяха: да научат нещо ново; да поговорим за плюсовете и минусите в интернет; да разберат как по-добре да се защитават; да получат повече знания за безопасно сърфиране; да обсъдим рисковете в социалните мрежи и комуникацията с непознати хора. В края на събитието те потвърдиха, че напълно сме отговорили на очакванията им.
Образование: Изкуственият интелект (ИИ) помага на учителите за оценяване, улеснява тестовете, оптимизира обработването на информация и разширява достъпа до образование. Но в същото време може да намали възможностите за работни места, създава изобилие от недостоверна информация и поставя необходимостта от етични норми. Всичко зависи от начина, по който го използваме.
Медицина: Въпреки че роботът не може да замени човешката емпатия или да бъде психолог, той значително подобрява диагностиката, намалява грешките и предлага прецизност чрез роботизираната хирургия.
Наука и технологии: Изкуственият интелект може да доведе до манипулации, пробиви в сигурността и повишаване на безработицата.
Изкуство и култура: Липсата на човешка емоция и душа в творенията на ИИ е предизвикателство. Намалява артистичните умения у хората и създава неравенства между тези, които използват, и тези, които не използват новите технологии.
Това са само малка част от нещата, които обсъдихме с младежите за потенциалните и реални възможности на изкуствения интелект – както положителни, така и отрицателни.
В рамките на тридневното обучение за обучители на връстници по критично мислене и онлайн безопасност в рамките на проект „Дигитални деца“ работихме с невероятни младежи – умни, креативни, мислещи и способни! С помощта на играта, която раздели участниците според животно, с което се идентифицират, им показахме колко важно е един екип да бъде съставен от хора с различни компетенции и умения, за да е сплотен и успешен. Говорихме също за дезинформацията, за рискове в онлайн среда и безопасно поведение и за технически настройки. А една от участничките спонтанно и навреме се включи със своя тема за киберсигурността, като презентира и разказа за видовете вируси и опасностите, които крият за невнимателни потребители.
Финансирано от Европейския съюз и Британския съвет. Изразените възгледи и мнения са на автора(ите) и не отразяват непременно тези на Европейския съюз или Европейската изпълнителна агенция за здравеопазването и цифровизацията (HaDEA). Нито Европейският съюз, нито HaDEA, нито Британският съвет могат да носят отговорност за тях.